27 Julai 2009

KAKI DALAM KASUT

Salam...

Ana baru berkesempatan untuk menjengah blog Che Det sebentar tadi. Antara yang menarik tentang penulsan beliau ialah "Kaki Dalam Kasut". Bagi anda yang belum membacanya eloklah membaca.

Apanila membaca komentar2 yang disajikan oleh rakyat Malaysia terhadap penulisan beliau, menyirat juga darah nie. Ana rasa gambaran sebenar hubungan antara kaum terserlah dalam komentar itu. Betapa kita sekarang hidup dalam keadaan mencemaskan. Betapa kaum lain begitu berani dan lantang mempersoalkan hak-hak kita orang Melayu secara terbuka.

Saya juga bersetuju dengan pendapat beberapa orng komentar, yang mengesyorkan supaya kerajaan dapat membina empayar perniagaan barang-barang pembinaan di setiap negeri dan daerah di Malaysia ini bagi mengelakkan diskriminasi harga oleh peniaga-peniaga yang sememangnya dimonopoli oleh kaum yang menganggap mereka berjaya kerana bekerja keras tetapi secara MUDAH menyembelih kaum lain. Keadaan ini memang berlaku di mana-mana.

Setidak-tidaknya penulisan Che Det menyedarkan kita dari lamunan yang panjang, menyemarakkan semangat kemelayuan yang semakin kelam.

17 Julai 2009

Orang kata aku lahir dari perut mak..

Orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul)




Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada...mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk......mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak


Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak


Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada..........

MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya......
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2..00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

"Jika kamu menyayangi ibumu, "forward"kanlah Email ini kepada sahabat- sahabat anda.

1 orang : Kamu tidak sayangkan ibumu
2-4 orang : Kamu sayang ibumu
5-9 orang : Bagus! Sayang jugak kamu kepada Ibumu
10/lebih : Syabas!Kamu akan disayangi Ibumu

Thanks, sahabat(Cikgu Nasir) atas kiriman emel untuk renungan bersama.

15 Julai 2009

BLOG SESAT?


Salam..

Ana ambil kesempatan ini just nak menghebah blog sesat ini atas permintaan rakan-rakan blog yang lain.

layarbahtera secara kesimpulannya memberikan peringatan kepada orang melayu untuk bersamanya pada ketika berlakunya kiamat.

berikut adalah blog sesat yang dimaksudkan
http://manatuhanallah.wordpress.com/

Thanks U GAP

11 Julai 2009

TAHNIAH 100 HARI DATO SERI NAJIB SEBAGAI PM


Salam..

Di kesempatan ini, ana just nak ucapkan tahniah kepada pemimpin No. 1 negara kita atas 100 hari kepimpinan beliau. Agar Allah SWT akan sentiasa menurunkan rahmat dan hidayah buat Dato Seri merencana negara tercinta ini kearah yang lebih berwawasan, lantaran meletakkan Addin Islam sebagai landasan utama perjuangannya.

Terima kasih juga, kerana 11 elemen utama yg diumumkan kepada rakyat jelata, khususnya kepada mereka yang mendapat manfaat daripada pengumuman tersebut. Semuga akan ada lagi kebaikan-kebaikan yang akan terlaksana kelak dari masa ke semasa. Insya Allah.

10 Julai 2009

TIGA DEKAD KAMPUNG MELAYU PDG BESAR (U), TIDAK BERGERAN

Salam...

Kampung Melayu Padang Besar Utara, Perlis merupakan sebuah perkampungan tertua di Pekan Padang Besar. Sesuatu yang unik tentang kampung ini, walaupun dikenali dengan Kampung Melayu tetapi di sini juga terletaknya Jirat Cina.

Peratusan Penduduk Kg Melayu terdiri daripada mereka yang mencari nafkah dengan bekerja sendiri dan berniaga secara kecil-kecilan.Tetapi sesuatu yang agak malang bagi penduduk kampung ini kerana majoriti penduduknya tidak mempunyai geran tanah walaupun telah menduduki kampung ini lebih daripada 30 tahun. Walaupun menteri besar dan pembesar-pembesarnya telah bersilih ganti.

Anapun naik hairan, apalah agaknya kerajaan negeri ini, begitu berkira dengan masalah ini. Siapalah yang hendak membela nasib penduduk-penduduk kampung ini dari dibelenggu masalah yang tampak seperti tiada kesudahan.

Apakah perlu penduduk kampung ini membuat huru hara seperti penduduk Kg Buah Pala Penang. Maka pada ketika itu, barulah akan muncul badut-badut yang kononnya akan memperjuangkan nasib penduduk. Lebih menghairankan 99% penduduk kampung ini adalah mereka yang menyokong Kerajaan BN, tetapi seperti tidak dihiraukan oleh MB dan ahli-ahli penasihatnya tentang nasib penduduk kampung ini.

Ana rasa kami masih mampu bersabar hingga ke saat ini.Sesungguhnya sabar itu separuh daripada iman.

Kepada siapa nak kami harap
Nak diharap pada tuan penasihat, kampung kamipun dia tak kenal
Nak diharap pada menteri Besar, diapun masih memerlukan nasihat
Nak diharapkan kepada Exco tanah, baru berkuasa sepenggal,
Nak diharap pada YB Titi Tinggi, aiya wa pun manyak cibuk dengan ini cina
Nak diharap pada KB, ya projek ini tidak menguntungkan
Nak diharap pada tok kampung, takpa2 nanti saya jumpa
Habisss pada sapa kami nak mengharap tentang nasib kami.
Berkata benarlah wahai pemimpin, bahawa kamu gagal memimpin

Allah SWT juga Maha Mengerti
Ya Allah bukakanlah segala pintu hati mereka-mereka yamg memimpin kami, agar dapat melihat hati-hati kecil kami, yang mengimpikan mimpi-mimpi kami menjadi realiti. Amin Ya Allah.

PPSMI DIMANSUHKAN

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah kerana akhirnya PPSMI dimansuhkan jua. Pun begitu, keputusan memansuhkan sepenuhnya pada 2012 amat menghairankan. Kenapa tidak untuk disegerakan? Apakah rasional di sebalik tujuan itu? sesungguhnya, kelewatan pemansuhan ini menimbulkan 1001 persoalan di sebalik rasional yang yang diutarakan di pihak KPM (kerajaan)

Ana berharap akan ada keputusan menakjubkan dalam tempoh terdekat ini untuk menghapuskan PPSMI pada kadar yang segera. Tentang elaun BISP yang diberikan kepada guru-guru PPSMIpun eloklah ambil balik. Kata orang, banyak duit hati tak tenangpun susah, tak dak duit hati senangpun lagi susah. Lu fikirlah sendiri.

07 Julai 2009

PPSMI DIUMUM ESOK?

Alhamdulillah. bIla terbaca kenyataan mutakhir Berita Harian hari ini,bahawa ppsmi akan diumum esok. Lagi awal keputusan dibuat lagi baik.

Bagi ana, apa sekalipun keputusan kerajaan mestilah secara berhikmah. Maksud ana tidak dipengaruhi oleh mainan politik mestilah berdasarkan data dan fakta yang hakiki.

Ana memang terlibat secara langsung dengan PPSMI ini. Sejak PPSMI diperkenalkan memang ana sedikit tertekan untuk mengajar subjek matematik khususnya. Maklumlah ana kurang fasih/mahir berbahasa Inggeris nie. Rasa macam murid-murid teraniaya bila guru kurang fasih berbahasa Inggeris.Akhirnya murid menjadi mangsa lantaran PPSMI sebenarnya gagal diterjemah dengan sempurna. Bertambah tertekan apabila pihak-pihak tertentu seperti JPN, Jemaah Nazir membuat pemerhatian datang melawat sekolah untuk memantau P&p guru2 sains dan mate. Rasa tekanan yang amat sangat.Tambah tertekan lagi bila guru-guru PPSMI ini dikehendaki menduduki pula Penilaian Tahap Profisiensi (PTP) macam menduduki muet pulak. Ana rasa, apa sekalipun yang dilakukan kepada guru-guru untuk memahirkan diri mereka berbahasa Inggeris, sebenarnya sudah terlambat(tidak berfikiran -ve) melainkan kepada guru-guru baru yang berada di IPGM.

Kesimpulannya, ana lebih rela kehilangan elaun daripada terus menipu diri sendiri dan anak-anak murid. Hilang segala tekanan rasanya.Maka dengan itu, ana menyokong penuh sekiranya PPSMI dimansuhkan terus.

05 Julai 2009

APALAH UNTUNG NASIB HAMBAMU INI

salam..

Sejak dua tahun kebelakangan ini, apalah nasib ana. Dah le bina rumah ditipu orang, hampir 15k di bawa lari rakan sekampung. Sebut rakan sekampung ana dah jadi fobia sekarang nie. Cerita nie just sebagai teladan bagi diri ana untuk diingati hingga ke akhir hayat. Betapa manusia di dunia ini begitu rakus dengan keduniaan, sanggup meletakkan rakan sendiri ke dalam tong sampah kerana wang.

Adalah tahun lepas, ana bertindak sebagai pelobi untuk mendapat satu projek (tak payah tahulah projek apa). Lobi punya lobi dapatlah projek tu. Betapa gembiranya ana dan 2 lagi rakan. Maka anapun sparelah duit untuk projek tersebut. Pendekkan cerita, rupa-rupanya sahabat sekampung nie makan seorang saja. Maka meloponglah mata ana dan yang seorang lagi. Dalam hati, hai tergamak sungguh kekawan sekampung nie.

Satu lagi cerita, lebih kurang macam tu juga. Tapi taklah dianiaya rakan sekampung tetapi dianiaya rakan2 perniagaan yang memang lintah darat. Adakah patut projek berpuluh ribu diberi kepada ana ciput ja. Sedangkan tugas melobi bukan mudah untuk mendapatkan projek2 kerajaan nie. Mereka tak tahu macam-macam kita dah take action untuk mendapat projek tersebut.Tak tahulah pulak ana kalau mereka rasa senang dapat projek.Modal melobipun lebih dari itu. Sememangnya ana terkilan sangat dengan peristiwa2 ini. Baguslah juga kerana sekarang ana dah tahu macam mana nak berniaga suatu hari nanti, Jadi pengalaman yang berguna.

PEKATAN RAKYAT (PR)

Salam..

Sejak akhir-akhir nie PR menghadapi pelbagai gelombang di sana-sini. Kedah dengan kandang babi yang hendak dirobohkan, Pulau Pinang dengan Kg Buah Palanya. Tak dapatlah ana makan buah pala Penang lagi lepas nie. Yang ana semakin seronok di Kelantan masih lantang denan PRnya. PR yang terbaik, PR kerajaan menunggu dan sebagainya lagi.

UMNO menolak Islam, sebagai ahli UMNO ana rasa sikit terkilan dengan dakwaan tersebut. Tergamak tok-tok guru yang memperjuangkan agama kononnya mengguris hati ana dan orang Islam UMNO yang lain. Kalau dah nak main kotor hanya kerana politik, ana rasa gugurkanlah gelaran tok guru. Kasihan dengan tok guru-tok guru yang sememangnya layak di panggil tokguru

Wallahualam.

KAKAK HARAP BERSABAR



Inilah projek yang dapat dirakamkan sehingga kini untuk tatapan kakak di Melaka. Baru sampai peringkat plaster dinding. Rasa-rasanya tak sempatlah duduk raya nie.

01 Julai 2009

Mesyuarat Penyelaras ICT

Salam..

Hari ini sibuk sikit. Kena hadir mesyuarat penyelaras ict di BTPN Perlis. Tertarik ana dengan kenyataan Ketua Sektor ICT yang menegaskan kepada penyelaras bahawa tugas Juruteknik komputer yang ditempat di sekolah-sekolah berperanan sebagai juruteknik (baiki, selenggara alatan ICT dan kerja2 mencakupi bidang tugas mereka sahaja). Kami diingatkan juga supaya tidak menjadikan Juruteknik Komputer sebagai tukang sapu makmal atau sebagainya diluar bidang tugas mereka. Tapi yang peliknya, bagaimana dengan kami Penyelaras Makmal ICT dalam masa yang sama menjadi Guru yang mengajar di dalam kelas, bukan tukang sapu lantai, cuci sesawang, lap debu dan habuk, tukang baiki komputer dan tukang selesaikan serba serbi. Sudah lama kami lakukan kerja nie tanpa sebarang pembelaan. Mengapa diletakkan juruteknik begitu istimewa tempatnya . Kalau guru boleh laksanakan tugas mengajar dan penyelaras makmal serentak, mengapa tidak juruteknik? Di mana salahnya, sekiranya Juruteknik Komputer juga memainkan peranan menjaga kebersihan makmal.

Beliau juga menyarankan supaya Juruteknik diberi tempat duduk di dalam makmal komputer. Tidak diletakkan berselerak entah dimana-mana. Yang ini ana kurang bersetuju. Kenapa, kerana juruteknik komputer di sekolah ana diberi tempat duduk yang sepatutnya ana berada di situ. Dan akhirnya, ana terpaksa merempat. Yalah tak kan ana nak duduk sekali dalam makmal tu kerana juruteknik nie perempuan. Nanti susah jadinya. Oleh yang demikian, ana susah nak memantau perjalanan dan pengurusan makmal ict. Ana juga rasa seolah-olah ana tidak ada kuasa dalam menentukan arah tuju pengkomputeran sekolah kerana banyak kerja-kerja ana diambil alih oleh juruteknik komputer. Terima kasihlah ana ucapkan. Dalam masa yang sama ana tak berapa seronok nak bekerja dalam situasi yang serba salah nie, tidak seperti ana di SK Padang Besar. Ana diberi mandat sepenuhnya dalam menentukan hala tuju ICT sekolah.

Ana nak cadangkan kepada JPN Perlis, supaya jawatan Penyelaras Makmal ICT nie adalah lebih baik diserahkan sepenuhnya kepada Juru Teknik Komputer, apabila semua sekolah mempunyai seorang juruteknik nanti. Bolehlah guru-guru menumpukan kepada p & p sahaja.

Ingat-ingat tahun depan ana harap ada guru-guru lain yang sudi mengambil alih tempat ana. Lagipun ana dah lama sangat jadi penyelaras nie sejak dari mula makmal diperkenalkan di sekolah-sekolah. jemu dah, dan sudah malas melayan kerenah komputer nie, sampai mata ana semakin kelabu sekarang nie..... Malas,malas.

KINGTON LIFE PLASMA

KINGTON LIFE PLASMA

Apa itu Kington?


Kington Life Plasma is not any seawater. It is harvested from an exclusive plankton bloom vortex where ecological interactions produce 83 types of bioavailable elements that are predigested by oceanic plankton. As humans need at least 70 types of minerals to maintain a balanced composition of our body fluid, Kington Life Plasma is able to restore the balance in our internal environment by providing these trace elements in full spectrum and balanced composition. The minerals are also in bioavailable crystalloid forms which allow easy absorption.
Kington Life Plasma was first discovered by Rene Quinton, a French scientist, biologist, physiologist and humanitarian. It has been used for over 100 years and is supported by extensive clinical documents proving its physiological benefits. By providing the body with essential trace elements for the transmission of electromagnetic energy, cellular communication can be enhanced, thus leading to better health and performance.

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Apa itu Bio Ken 2 Series?

PERFECT FUNCTIONALITY

Perfectly Pure Water

Bio Pure Ken 1 uses the advanced 5-stage Reverse Osmosis (R.O.) Purification System, thus removing virtually all types of contaminants, including bacteria and viruses, to produce perfectly pure water (H2O)

Purification System

FDA-compliant ABS Food Grade reservoir material and airtight cover
Hands-free water dispenser
Fully automated functions of membrane self-cleaning, water level control, water refill and electronic shut-off
Patented design concealed in a unitary manifold for easy maintenance, quality and hygiene
Patented booster pump regulates pressure and ensure constant production

Specifications

Reservoir Capacity:
Warm: 5 ± 0.5 litres
Reservoir Material:
FDA-compliant ABS Food Grade

Dimension

Width – 260 mmDepth – 470 mmHeight – 450 mm
The Bio Pure KEN series is a 5-stage reverse osmosis purification system. Its patented system removes virtually all types of contaminants including viruses as small as 0.0001 micron. Bio Pure KEN is one of the only 3 recipients of WQA Gold Seal worldwide and the only recipient in Asia. It has also won an award at Geneva International Exhibitions as well as the Reader’s Digest Gold Trusted Brand Award for 2 consecutive years in Malaysia.

For more information, please visit http://www.whatsh2o.com/didyouknow/index.html.

Hubungi saya: Hajah Azam 0124203613 untuk urusan pembelian, penghantaran dan pemasangan, tidak kira walau dimana anda berada.

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Elken Spirulina

Organic & Alkaline for Balanced Nutrition

100% pure and organic
Complete food with 46 essential nutrients in a balanced proportion in line with the human body's requirements
Rich concentration of nutrients like protein (amino acids), vitamins, minerals, carbohydrates, essential fatty acids, chlorophyll, beta-carotene, phycocyanin and xanthophyll.
More than 10 international accolades form government bodies & independent organisations
Cholesterol-free protein source that is alkaline-forming
Readily digested and easily assimilated
Certified to be free of microcystine


JHFA certification by the Japan Food & Nutritional Food Association

Golden Award from the Taiwan Health Food Society

National Biotechnology & Medical Care Quality Award

Golden Award by Taiwan Health Food Society

Golden Diamond Award by Taiwan Consumers Association

GMP Food Certification

Certified ISO14001 by SGS, UK

Certified Halal by Malaysia Islamic Development Department (JAKIM)

Manufactured by a certified EN ISO 9001:2001 and GMP plant

Certified free of microcystine by Fisheries Science, National Taiwan University

Organic certification by Chinese Organic Agribusiness Association

Available in 250, 500, 1200 and 3000 tablets.

IKLAN & PROMOSI

IKLAN & PROMOSI
"HPA MENJANA PENDAPATAN UMMAH" Klik pada logo untuk mengetahui lebih lanjut. Daftarlah secara online diweb replika tersebut.

MENCARI NAMA ANAK DALAM ISLAM

HALALKAH APA YANG DI MAKAN? CHECK TENGOK..