15 Februari 2009

MANFAAT SPIRULINA UNTUK KESIHATAN

SPIRULINA dikategorikan sebagai tumbuhan alga yang berwarna hijau kebiruan. Ia adalah suplemen yang popular di Jepun dan dipasarkan sebagai nutrisi tambahan di Amerika Syarikat. Perubahan cara pemakanan dan gaya hidup moden mungkin mendorong kebanyakan kita atau masyarakat moden amnya yang perlukan sokongan makanan tambahan untuk melengkapkan keperluan tubuh.


Pemakanan kita hari ini selalunya mengikut selera makan, manakala pengaruh iklan juga turut memberi sumbangan yang besar dalam menentukan pilihan makanan. Kesannya, ramai yang mengambil makanan segera dan makanan sedia proses yang tinggi dengan lemak, karbohidrat dan gula serta kurang sayuran semula jadi dan fiber.

Makanan sebegini akan meningkatkan berat badan, meningkatkan paras kolesterol, menjejaskan sistem pencernaan dan seterusnya membawa kepada masalah kesihatan pada masa akan datang.


Spirulina organik dikenali sebagai makanan lengkap kerana ia mengandungi hampir semua jenis nutrien. Ia juga kaya dengan sumber protein yang senang dicernakan, selain mengandungi klorofil, karotenoid, mineral, asid gama linolenik (GLA) dan pigmen tumbuhan yang unik.

Protein diperlukan untuk membina dan membaiki otot dan tisu. Ia juga digunakan sebagai sumber tenaga ketika latihan atau senaman yang memerlukan daya ketahanan. GLA penting untuk pelbagai jenis masalah kesihatan seperti ekzema atopik, sensitiviti hormon dan masalah inflamasi.

Spirulina organik mengandungi vitamin dan mineral yang bermanfaat seperti vitamin B dan mineral seperti zat besi, kalsium dan magnesium yang penting untuk metabolisme tenaga, fungsi aktiviti enzim yang normal, kesihatan sistem saraf serta pengecutan dan pengenduran otot untuk mengekalkan fungsi yang normal.

Siapakah yang memperoleh manfaat daripada pengambilan organik spirulina? Spirulina sesuai untuk warga tua yang biasanya tidak dapat menyerap dan mengguna sepenuhnya nutrien penting dalam makanan. Spirulina dengan sel dinding yang lembut, lebih mudah dicerna, membolehkan kandungan nutriennya diserap dan digunakan oleh badan.

Spirulina kaya dengan sumber protein. Oleh itu, ia juga sangat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar dan juga orang dewasa untuk bekalan tenaga.

Untuk mereka yang ingin menjaga berat badan, spirulina yang rendah lemak, kalori dan tanpa kolesterol sesuai digunakan untuk mengawal berat badan secara semula jadi. Di samping itu, kandungan klorofilnya yang tinggi pula membantu menyahtoksik.

Spirulina juga membantu menampung keperluan mineral penting seperti magnesium, kromium dan vitamin B12 dan mungkin juga bermanfaat untuk membantu memperbaiki penggunaan glukosa di kalangan pesakit diabetes.

Di samping itu, spirulina membantu membekalkan zat besi, magnesium dan mineral mikro kepada mereka yang mengalami yang kekurangan zat besi.

Untuk pelajar atau individu yang sibuk bekerja, mereka biasanya kurang mendapat hidangan makanan yang berkhasiat. Memandangkan spirulina juga kaya dengan vitamin B termasuk tiamin dan riboflavin yang diperlukan untuk metabolisme karbohidrat dan lemak untuk menghasilkan tenaga. Oleh itu, spirulina adalah sangat sesuai untuk membekalkan tenaga dan nutrien penting di saat tubuh memerlukan prestasi yang optimum .

Vegetarian berkecenderungan mengalami kekurangan zat besi, kalsium, vitamin B12, zink dan protein. Dengan itu, pengambilan spirulina akan membantu membekalkan nutrien yang lebih menyeluruh.

Spirulina juga membekalkan tenaga berpanjangan untuk golongan atlit yang inginkan daya ketahanan yang tinggi kerana spirulina mengandungi asid amino yang juga diperlukan untuk membaik pulih tisu selepas senaman.

Untuk mereka yang sedang pulih daripada pembedahan ataupun kecederaan. Spirulina membantu memperbaiki sel dan dan mungkin memberi faedah kepada proses pemulihan.

Artikel dipetik dari : Berita Harian (Khamis 12 Februari 2009)

Elken menawarkan produk spirulina yang terbaik di pasaran.

6 ulasan:

  1. betul tu cikgu...testimoni nye saya sendiri.saya berkahwin selama 6 tahun tetapi tiada anak.check doktor..memang saya ada masaalah.saya di perkenalkan dengan sp ni oleh sepupu saya(bukan elken)...selama tiga bulan saya makan..alhamdullilah dah 3 anak saya..semua anak sp.saya pernah makan juga elken ni.rapuh...boleh dikunyah

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum wbt..
    Terima kasih pada ida anuar atas perkongsian ilmu. Sayapun selama mengamalkan spirulina ni sy jarang keletihan. Sentiasa ceria danssegar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Slm..sy bru kna gastrik..boleh ke sy amalkn spirulina ni..utk buln puasa jgk..

      Padam
  3. Spot on with this write-up, I seriously think this website needs a great deal
    more attention. I'll probably be back again to see more, thanks for the info!

    My web page: wiki.zielonezacisze.waw.pl

    BalasPadam
  4. Good sharing, when talk about essential nutrients, we also talk about spirulina, an algae that is touted as a superfood rich in phytonutrients. Spirulina is lauded by the World Health Organization (WHO) as "Best Healthcare Product of the 21st Century". Elken Spirulina is not a medicine but a super nutritious health food. Therefore, it will not cause any harm if taken in large doses or taken together with other medication. For detail visit:
    http://kidbuxblog.com/benefits-of-elken-spirulina/

    BalasPadam

Tulisan yang beretika mencerminkan keperibadian yang mulia. Pendapat dan pandangan anda dialu-alukan. Blogger juga tidak bertanggungjawab atas pandangan dan pendapat yang tidak beretika dan menyentuh sensitiviti mana-mana pihak oleh pengunjung Blog Inilah jalanku.....

KINGTON LIFE PLASMA

KINGTON LIFE PLASMA

Apa itu Kington?


Kington Life Plasma is not any seawater. It is harvested from an exclusive plankton bloom vortex where ecological interactions produce 83 types of bioavailable elements that are predigested by oceanic plankton. As humans need at least 70 types of minerals to maintain a balanced composition of our body fluid, Kington Life Plasma is able to restore the balance in our internal environment by providing these trace elements in full spectrum and balanced composition. The minerals are also in bioavailable crystalloid forms which allow easy absorption.
Kington Life Plasma was first discovered by Rene Quinton, a French scientist, biologist, physiologist and humanitarian. It has been used for over 100 years and is supported by extensive clinical documents proving its physiological benefits. By providing the body with essential trace elements for the transmission of electromagnetic energy, cellular communication can be enhanced, thus leading to better health and performance.

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Apa itu Bio Ken 2 Series?

PERFECT FUNCTIONALITY

Perfectly Pure Water

Bio Pure Ken 1 uses the advanced 5-stage Reverse Osmosis (R.O.) Purification System, thus removing virtually all types of contaminants, including bacteria and viruses, to produce perfectly pure water (H2O)

Purification System

FDA-compliant ABS Food Grade reservoir material and airtight cover
Hands-free water dispenser
Fully automated functions of membrane self-cleaning, water level control, water refill and electronic shut-off
Patented design concealed in a unitary manifold for easy maintenance, quality and hygiene
Patented booster pump regulates pressure and ensure constant production

Specifications

Reservoir Capacity:
Warm: 5 ± 0.5 litres
Reservoir Material:
FDA-compliant ABS Food Grade

Dimension

Width – 260 mmDepth – 470 mmHeight – 450 mm
The Bio Pure KEN series is a 5-stage reverse osmosis purification system. Its patented system removes virtually all types of contaminants including viruses as small as 0.0001 micron. Bio Pure KEN is one of the only 3 recipients of WQA Gold Seal worldwide and the only recipient in Asia. It has also won an award at Geneva International Exhibitions as well as the Reader’s Digest Gold Trusted Brand Award for 2 consecutive years in Malaysia.

For more information, please visit http://www.whatsh2o.com/didyouknow/index.html.

Hubungi saya: Hajah Azam 0124203613 untuk urusan pembelian, penghantaran dan pemasangan, tidak kira walau dimana anda berada.

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Elken Spirulina

Organic & Alkaline for Balanced Nutrition

100% pure and organic
Complete food with 46 essential nutrients in a balanced proportion in line with the human body's requirements
Rich concentration of nutrients like protein (amino acids), vitamins, minerals, carbohydrates, essential fatty acids, chlorophyll, beta-carotene, phycocyanin and xanthophyll.
More than 10 international accolades form government bodies & independent organisations
Cholesterol-free protein source that is alkaline-forming
Readily digested and easily assimilated
Certified to be free of microcystine


JHFA certification by the Japan Food & Nutritional Food Association

Golden Award from the Taiwan Health Food Society

National Biotechnology & Medical Care Quality Award

Golden Award by Taiwan Health Food Society

Golden Diamond Award by Taiwan Consumers Association

GMP Food Certification

Certified ISO14001 by SGS, UK

Certified Halal by Malaysia Islamic Development Department (JAKIM)

Manufactured by a certified EN ISO 9001:2001 and GMP plant

Certified free of microcystine by Fisheries Science, National Taiwan University

Organic certification by Chinese Organic Agribusiness Association

Available in 250, 500, 1200 and 3000 tablets.

IKLAN & PROMOSI

IKLAN & PROMOSI
"HPA MENJANA PENDAPATAN UMMAH" Klik pada logo untuk mengetahui lebih lanjut. Daftarlah secara online diweb replika tersebut.

MENCARI NAMA ANAK DALAM ISLAM

HALALKAH APA YANG DI MAKAN? CHECK TENGOK..

Layan Je