04 Februari 2009

RUMAH TERBENGKALAI




Salam..






Sebenarnya saya hanya ingin berkongsi cerita dengan pembaca sekalian, supaya dapat dibuat ikthibar dan pengajaran yang berguna untuk hari muka.






Rumah ini sebenarnya mula dimajukan pada September 2007. Tukang kayunya kawan sekampung yang lama tak jumpa kerana berhijrah ke Ipoh Perak. Kebetulan jumpa dia lantas saya bertanya khabar. Wah, rupanya kontraktor besar dia. Punyai pekerja sendiri. Atas kepercayaan itu, sayapun bersetuju mengambil beliau membina rumah tersebut.






Pun begitu, sebenarnya bukan lah dalam masa terdekat untuk membina rumah tersebut. Kerana perancangan saya, awal tahun 2008 baru nak mulakannya. Tetapi atas desakan kawan sekampung ini, yang tak henti2 meminta supaya disegerakan pembinaan, akhirnya saya bersetuju juga. Walaupun pada masa itu kantung belum mencukupi untuk membina rumah.






Dipendekkan cerita, saya telah menyerah sebanyak RM40K dalam masa 3 minggu. kepada sahabat ini untuk disiapkan fasa mula. Katanya ada pekerja sendiri, akhirnya tukang siam (Thai) juga yang dicari. Dan akhirnya, hilang entah kemana. Masih hidupkah sahabat ini? Dengan jumlah wang sebanyak itu rupa-rupanya beliau hanya mampu mengikat bata separas pinggang sahaja. Hingga sekarang, batang hidungnya pun saya tidak kelihatan lagi. Selepas sahabat ini menghilangkan diri, barulah saya mendengar cerita-cerita negatif dari penduduk kampung tentang si hamba Allah ini. Yang peliknya, mengapa benda dah berlaku baru nak diceritakan, mengapa tak dicerita lebih awal. Kalau tidak selamatlah aku...




Peristiwa ini benar-benar memusnahkan semangat saya dan isteri yang sebelum ini berkobar-kobar ingin melihat rumah tersebut siap dibina.


Awal Januari 2009, rumah yang sudah setahun lebih terbengkalai ini akhirnya disambung semula setelah mendapat semangat baru. Itupun terpaksa refinance semula umah yang saya duduki sekarang kepada isteri . Tapi masih tidak jual pada orang, tetapi jual pada isteri. Nak buat macam mana kalau tak buat begitu. Kerja kerajaan nie hanya sekadar cukup makan sahaja. Nampaknya lepas nie, terpaksa ikat perut yang buncit nie sikit. Biar tidak berduit tetapi berharta. Insya Allah, tak rugi bina rumah dari beli kereta baru.






Kelmarin tukang kayu dah naikkan rangka-rangka bumbung. Teruja juga. Mulalah rasa tak sabar. Tetapi rumah ni, bila dekat nak pencen baru nak mendudukinya. Kalau siap pun, perancangannya untuk dibuat homestay saja. Nak sewa, kasihan kat kakak-kakak yang jauh. Bila balik kampung berkerumun penuh di rumah peninggalan arwah ayah dan emak yang sekadar rumah RPA. Kalau siap nanti, nak bermalam di Padang Besar (Syurga membeli belah) bolehlah tempah homestay nie ya. Just 100Meter saja untuk ke Arked Niaga Padang Besar. Cewah... lambat lagi oiii nak siap.






Pada sahabat tersebut, Insya Allah aku sentiasa berdoa agar Allah SWT membuka hatimu untuk berubah menjadi hambaNya yang jujur dan amanah supaya tiada orang lain menjadi mangsanya.

2 ulasan:

  1. sabar ler...ambik iktibar..

    BalasPadam
  2. Memang dok sabar nie...Kalau tak dah lama budak tu kena libas. hehehe

    BalasPadam

Tulisan yang beretika mencerminkan keperibadian yang mulia. Pendapat dan pandangan anda dialu-alukan. Blogger juga tidak bertanggungjawab atas pandangan dan pendapat yang tidak beretika dan menyentuh sensitiviti mana-mana pihak oleh pengunjung Blog Inilah jalanku.....

KINGTON LIFE PLASMA

KINGTON LIFE PLASMA

Apa itu Kington?


Kington Life Plasma is not any seawater. It is harvested from an exclusive plankton bloom vortex where ecological interactions produce 83 types of bioavailable elements that are predigested by oceanic plankton. As humans need at least 70 types of minerals to maintain a balanced composition of our body fluid, Kington Life Plasma is able to restore the balance in our internal environment by providing these trace elements in full spectrum and balanced composition. The minerals are also in bioavailable crystalloid forms which allow easy absorption.
Kington Life Plasma was first discovered by Rene Quinton, a French scientist, biologist, physiologist and humanitarian. It has been used for over 100 years and is supported by extensive clinical documents proving its physiological benefits. By providing the body with essential trace elements for the transmission of electromagnetic energy, cellular communication can be enhanced, thus leading to better health and performance.

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Bio Pure KEN SERIES R.O. Water Purification System

Apa itu Bio Ken 2 Series?

PERFECT FUNCTIONALITY

Perfectly Pure Water

Bio Pure Ken 1 uses the advanced 5-stage Reverse Osmosis (R.O.) Purification System, thus removing virtually all types of contaminants, including bacteria and viruses, to produce perfectly pure water (H2O)

Purification System

FDA-compliant ABS Food Grade reservoir material and airtight cover
Hands-free water dispenser
Fully automated functions of membrane self-cleaning, water level control, water refill and electronic shut-off
Patented design concealed in a unitary manifold for easy maintenance, quality and hygiene
Patented booster pump regulates pressure and ensure constant production

Specifications

Reservoir Capacity:
Warm: 5 ± 0.5 litres
Reservoir Material:
FDA-compliant ABS Food Grade

Dimension

Width – 260 mmDepth – 470 mmHeight – 450 mm
The Bio Pure KEN series is a 5-stage reverse osmosis purification system. Its patented system removes virtually all types of contaminants including viruses as small as 0.0001 micron. Bio Pure KEN is one of the only 3 recipients of WQA Gold Seal worldwide and the only recipient in Asia. It has also won an award at Geneva International Exhibitions as well as the Reader’s Digest Gold Trusted Brand Award for 2 consecutive years in Malaysia.

For more information, please visit http://www.whatsh2o.com/didyouknow/index.html.

Hubungi saya: Hajah Azam 0124203613 untuk urusan pembelian, penghantaran dan pemasangan, tidak kira walau dimana anda berada.

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Apa Itu ELKEN SPIRULINA ?

Elken Spirulina

Organic & Alkaline for Balanced Nutrition

100% pure and organic
Complete food with 46 essential nutrients in a balanced proportion in line with the human body's requirements
Rich concentration of nutrients like protein (amino acids), vitamins, minerals, carbohydrates, essential fatty acids, chlorophyll, beta-carotene, phycocyanin and xanthophyll.
More than 10 international accolades form government bodies & independent organisations
Cholesterol-free protein source that is alkaline-forming
Readily digested and easily assimilated
Certified to be free of microcystine


JHFA certification by the Japan Food & Nutritional Food Association

Golden Award from the Taiwan Health Food Society

National Biotechnology & Medical Care Quality Award

Golden Award by Taiwan Health Food Society

Golden Diamond Award by Taiwan Consumers Association

GMP Food Certification

Certified ISO14001 by SGS, UK

Certified Halal by Malaysia Islamic Development Department (JAKIM)

Manufactured by a certified EN ISO 9001:2001 and GMP plant

Certified free of microcystine by Fisheries Science, National Taiwan University

Organic certification by Chinese Organic Agribusiness Association

Available in 250, 500, 1200 and 3000 tablets.

IKLAN & PROMOSI

IKLAN & PROMOSI
"HPA MENJANA PENDAPATAN UMMAH" Klik pada logo untuk mengetahui lebih lanjut. Daftarlah secara online diweb replika tersebut.

MENCARI NAMA ANAK DALAM ISLAM

HALALKAH APA YANG DI MAKAN? CHECK TENGOK..